Verslagen

Comeniusproject: Sporture

Uitwisseling 06 oktober tot en met 12 oktober 2013-10-08 Slovenië.

Zondag: We vertrokken om 06.00 uur vanaf school. Na de paspoortcontrole vertrokken we met de ouders naar Schiphol, onderweg bij Mac Donalds meneer de Decker nog even opgepikt. Ondanks de jonge leeftijd van onze leerlingen waren er geen traantjes tijdens het afscheid. Bij de douane waren er geen problemen, dit keer hadden de leerlingen zelfs geen scharen in hun etuis. Na een drankje konden we eindelijk echt aan de onze reis beginnen: op naar München. In München moesten we weer door de douane, waar we zeker een half uur in de rij hebben gestaan en de tijd voor het boarden steeds dichterbij kwam. Spannend dus … gaan we het redden????  Toen we eindelijk door de douane waren moesten we even een sprintje trekken om het vliegtuig nog te halen. Maar het is ons gelukt!!!! Na een rustige vlucht naar Zagreb moesten we nog anderhalf uur met de bus naar onze eindbestemming waar we om 15.30 aankwamen. De gastgezinnen stonden ons met open armen op te wachten. Dit was voor onze leerlingen het moment van de waarheid: in een wild vreemd land meegaan met wildvreemde mensen.

Maandag De leerlingen werden om half 8 op school verwacht voor hun eerste lessen en wij zouden om 8 uur opgehaald worden maar helaas communicatie problemen zijn er overal. Het werd dus ruim half negen. Wij , alle docenten van de partnerlanden werden verwelkomd door de directrice van de school. Vervolgens kregen we een rondleiding door de school en hebben we 2 lessen bijgewoond  en een voorbereiding voor een fietsexamen. Opvallende verschillen met Nederland/rsg Wiringherlant zijn: het is een basisschool waar de leerlingen vanaf hun 6e jaar tot hun 15e jaar onderwijs volgen; de lessen starten om half 8 ’s ochtends; de leerlingen krijgen een soort van verlaat ontbijt en kunnen op school een warme lunch krijgen; de klassen zijn niet groter dan 22 leerlingen en alle leerlingen moeten hun schoenen uittrekken en slofjes aantrekken. Rond 1 uur gingen de leerlingen naar huis en wij terug naar ons hotel. Maar we moesten om 4 uur weer present zijn voor de officiële opening van het project.  Van elk land werd verwacht dat ze een presentatie  hielden over hun eigen school, omgeving, land en vooral over de traditionele sporten en spelletjes. Slovenië beet de spits af en showde hun traditionele spelletjes in authentieke klederdracht met bijbehorende muziek. Karlijn en Sven waren inmiddels bloednerveus en waren gelukkig  als 3e aan de beurt. Ze hebben het super gedaan. Na afloop hebben ze iedereen laten kennis maken met typical Dutch food zoals drop, stroopwafels en botersnoepjes. Deze vielen bij alle landen bijzonder goed in de smaak. De heer de Decker heeft een demonstratie gegeven van het zgn spijkerpoepen, dit leverde enige hilariteit op.

Verslag: Comenius Sporture

Slovenië

6 t/m 12 oktober 2013

Dinsdag:

’s Ochtends was er een sportdag georganiseerd met traditionele Sloveense sporten. Zoals : hinkelen waarbij een steen naar het volgende vak geschopt moest worden, touwtje springen, trefbal, knopen werpen, blindenmannetje , stand in de mand enz. Ze lijken veel op de Nederlandse spellen maar de spelregels zijn vaak wel anders. De leerlingen speelden de spellen gedurende ongeveer 20 minuten en het wisselsignaal werd gegeven door een jager met een jachthoorn. Na de maaltijd gingen ze verder met atletiek onderdelen. Na afloop was er een prijsuitreiking maar helaas hebben onze leerlingen niet gewonnen.

“S Middags gingen we op excursie naar onder andere een watermolen, een pottenbakkerij en vervolgens naar het wijngebied waar we een proeverij hadden. Voor de leerlingen natuurlijk alcoholvrij ( appelsap) en de docenten kregen uitleg over de verschillende wijnsoorten in de regio en konden deze ook proeven.

Woensdag:

We werden om 6 uur voor het hotel opgehaald waarna we naar school reden om de leerlingen op te halen. We gingen op pad naar Postojna Cave waar we de druipsteengrotten gingen bekijken. Eerst gingen we met een treintje 2 km de grot in en daarna hebben onder leiding van een Engelse gids een uurtje door de grot gelopen.

Na de grotten  gingen we verder met de bus naar Predjana Castle. Het kasteel was heel bijzonder omdat het voor een groot gedeelte in de grot gebouwd was. De gids wist de leerlingen te boeien met mooie verhalen/legendes over de geschiedenis van het kasteel en zijn bezitters.

Daarna op naar Ljubljana, de hoofdstad van Slovenië , met ongeveer 280.000 inwoners. We  hebben hier even kort de highlights van de stad bekeken en daarna natuurlijk zo snel mogelijk SHOPPEN. .

Om 9 uur waren we na een vermoeiende weer terug op school.

Donderdag:

De dag stond in het teken van traditionele beroepen. We moesten over onverharde paden een  uur lopen naar het volgende dorp waar een soort handwerkscentrum was. Hier mochten Sven en Karlijn  bij de smid hun eigen spijker smeden en in de pottenbakkerij hun eigen pot maken. Andere groepen gingen van maisbladen een poppetje/vogeltje maken of van vilt een vaasje/hoedje maken.

Om 6 uur gingen we allemaal weer naar het theater om naar de première van de schoolfilm :The earth is dancing “te kijken.

Hierin speelden leerlingen en docenten van school mee. Het was een zeer professionele voorstelling die afgesloten werd met een drankje in lounge.

Vrijdag:

De leerlingen moesten lessen volgen.  ……………………………………………………………………

Wij moesten ook weer de schoolbanken in en we kregen  les van een zeer strenge juf ( die op de ouderwetse manier les gaf!!!! We kregen opnieuw een gevoel van angst voor  lijfstraf!!)

Om 12.00 uur was het officiële afscheid van alle gasten. Iedereen moest in de aula komen waar we door de directrice werden toegesproken en we vervolgens allemaal cadeautjes kregen. Daarna was het afscheid nemen van de Spaanse-, de Kroatische- ,de Oostenrijkse en de Poolse leerlingen en docenten. Er werd menig traantje weggepikt