Verslagen Pamplona

Uitwisseling met Pamplona in het kader van het E-twinning Project ‘Global Awareness and European Citizenship’.

In het verlengde van het e-twinning project van H4a en H4b met de Spaanse Colegio Hijas de Jesús over global awareness and European Citizenship zijn 21 leerlingen op dit moment op uitwisseling naar Pamplona. Deze stad staat vooral bekend om het stierenvechten, ‘De Plaza del Castillo’ en ‘Plaza de Toros’. Gedurende deze uitwisseling zullen leerlingen mee doen met de lessen Engels en gaan de leerlingen werken aan Europa-gerelateerde projecten. Daarnaast krijgen de leerlingen onder andere een tour door de ‘’City Hall of Pamplona’’ en zal op maandag 12 maart een stuk van de Camino de Santiago gelopen worden.

Verslagen Etwinning naar Pamplona

Dinsdag:

Op dinsdag moesten we rond 7 uur opstaan. Vandaag gingen we namelijk een bezoek brengen aan de school van onze Spaanse uitwisselingen.

Het was een religieuze school en het bestond uit, de kleuterschool, de basisschool en het voortgezet onderwijs. Dit was wel even anders dan op het Wiringherlant.

Hier kregen wij ‘’de Nederlanders’’ de opdracht om een presentatie te geven over de verschillen tussen Nederland en Spanje. Voor deze opdracht hebben we een aantal momenten aan gewerkt, en hiervoor mochten we gebruik maken van de iPads die op de school veel gebruikt werden tijdens de lessen. Dit was al een verschil met onze school.

Hierna hadden we pauze, en de school had geen aula, waardoor we buiten op het schoolplein moesten eten.

Toen de pauze was afgelopen hadden we een kennismakingsspel met de Spaanse studenten. We moesten in groepjes vragen aan elkaar stellen. De vragen stonden al voor ons op een briefje en in ieder groepje was een andere categorie.

Zo waren er bijvoorbeeld de categorieën: Reading, Movies, School of Gaming.

Om half 3 waren we klaar met school en gingen we samen met onze uitwisselingen naar huis om te lunchen.

Ook een verschil tussen de landen is dat er in Spanje pas om 3 uur lunch wordt gegeten en dan wordt er voornamelijk warm eten gegeten.

Na de lunch gingen we naar een van de winkelcentrums van Pamplona.

Hier waren we met een grote groep van de jongens en de meiden, dit was enorm gezellig en rond een uur of 10 gingen we naar huis om te eten en om vervolgens in ons bed te duiken.

Woensdag:

Vandaag was onze laatste dag in Spanje. En ook deze dag brachten we weer een bezoek aan de school. We hadden vandaag weer de mogelijkheid om te werken aan onze prestentaties, die we daarna direct gingen presenteren. Tijdens de presentaties vroeg een van de Spaanse docenten een aantal vragen over Nederland, zo vroeg ze bijvoorbeeld: vanaf welke leeftijd de Nederlanders mogen werken en wat wij daarvan vinden, of wat wij doen in onze vrije tijd na school of in het weekend.

Toen alle presentaties geweest waren liet een van de Spaanse docenten de foto’s zien die zij, maar ook de ouders, hadden gemaakt van de uitwisselingsweek.

Ook vandaag was onze schooldag om half 3 af waarna we voor de laatste keer, tijdens ons bezoek aan Spanje, gingen lunchen.

Na de lunch namen mijn uitwisseling en ik wat rust zodat we later weer op pad konden.

Deze middag gingen we naar het andere winkelcentrum die Pamplona ons te bieden had. Hier waren ook de andere uitwisselingen, waardoor we voor de laatste keer, met een groot deel van de groep, nog wat leuks konden doen.

Nadat we met de groep hadden gegeten gingen we weer richting huis om te slapen.

Donderdag:

De terugreis. Dat was de planning voor vandaag. We moesten om half 7 opstaan zodat we op tijd konden verzamelen bij school aangezien we nog 2 uur in de bus moesten zitten. Om half 8 was het toch echt de tijd om afscheid te nemen. Het was niet alleen afscheid van de uitwisselingstudent maar ook van het gastgezin waar we de afgelopen week flink wat tijd mee hadden doorgebracht. Zoals bij ieder afscheid zijn ook wat tranen over wangen gelopen, bij zowel de Spaanse als Nederlandse leerlingen.

Toen alle koffers in de bus lagen en iedereen ‘goodbye’ had gezegd, was het toch echt tijd om naar het vliegveld van Bilbao te rijden.

Om 11.50 vlogen we naar Amsterdam toe. Zelf zat ik bij het raam waardoor ik in het vliegtuig mooi kon genieten van het prachtige uitzicht. Ook waren er leerlingen die aan het slapen waren of een film aan het kijken waren op hun mobiel.

Om 13.30 aangekomen op Schiphol en onze koffers opgehaald. Wel duurde het heel lang tot Naomi en Mike hun koffer hadden. Maar toen hun ook eindelijk hun koffer hadden gekregen konden we naar de aankomsthal waar we allemaal werden opgewacht door onze ouders die ons (toch best wel een beetje) gemist hadden.

Laura van der Laan

Donderdag:
Donderdag moesten we om 11.15 op school verzamelen, om daarna met ze alle door te gaan naar Schiphol. Nadat we door de douane waren gegaan hadden we vrije tijd en om 14.00 moesten we naar de gate komen. De reis in het vliegtuig verliep rustig, vervolgens moesten we nog 2 uur met de bus van Bilbao naar Pamplona. Toen we eindelijk aankwamen bij de school in Pamplona was iedereen erg gespannen en waren erg zenuwachtig, maar toen we uit de bus stapten en onze partners zagen bleek het allemaal wel mee te vallen. We gingen meteen met onze gastgezinnen mee naar huis.

Vrijdag:
Op vrijdag begonnen we meteen lekker, we moesten al om 7.15 op om vervolgens om 8.35 op school te zijn. Op school kwamen we alle andere leerlingen ook tegen. Eerst kregen we een rondleiding door de school in twee groepen. Na de rondleiding hadden we een brunch met alle leerlingen, waar we kennis maakten met echte Spaanse hapjes. Toen we klaar waren met eten hebben we 15 minuten omhoog gelopen naar de binnenstad van Pamplona, waar we de stiervechten arena hebben gezien. Daarna hebben we weer een stukje gelopen naar de City Hall of Pamplona, waar we ook een rondleiding in hebben gehad. In de middag bleven we met de hele groep in Pamplona om te lunchen en te shoppen.

Zaterdag:
Op zaterdag mocht het gastgezin zelf invullen wat ze met de uitwisselingstudenten wilden doen. Zo ging een groepje een weekend in een huis verblijven in de bergen, sommige gingen mee met de dagelijkse routine van hun uitwisselingen, bijvoorbeeld mee naar een handbalwedstrijd. Wij gingen met de meiden (Maud, Nienke, Sterre, Sara en Laura) en hun gezinnen naar San Sebastian. Een stadje aan de zee. Het zou gaan regenen, maar het bleek heerlijk weer te zijn. We hebben veel geshopt en in de middag ook lekker geluncht. In de avond was er een mooie zonsondergang waarbij we ook zeker mooie foto’s van hebben gemaakt. In de avond hebben we nog met de hele groep wat leuks gedaan.

Zondag:
Op zondag hebben we uitgeslapen, want we waren nog moe van zaterdagavond.  In de middag hebben we afgesproken met de groep en gewoon gerelaxed in het park. Weer vroeg naar bed, want de volgende dag moeten we om 8.35 op school zijn.

Maandag:
Vandaag moesten we weer normale tijd opstaan, want we moesten om 8.35 op school zijn. We gingen met de bus naar Camino de Santiago. Dat is een pelgrimstocht van ongeveer 840 kilometer. Wij hebben een deel van die tocht gelopen, 5 kilometer. Het was erg steil, maar er was een prachtig uitzicht. Hierna gingen we nog naar een dorpje waar we vrijetijd hadden om te lunchen.