Sporture Polen

Verslagen Polen

4 oktober

Na een korte nacht vertrokken wij naar Amsterdam, Schiphol, om naar Polen af te reizen. Daar bleek al snel, dat het inchecken geen probleem was, maar ‘t extra betalen voor de koffers wél. Het geduld van onze leerlingen (en de ouders) werd zwaar op de proef gesteld.

Nadat we nog even wat laatste aankopen hadden gedaan, vertrokken we. Het was 10 over 8. De reis was rustig en ging heel goed. Om 10 uur landden we in Polen. Daar moesten we wachten tot 10 uur ‘s avonds, omdat we samen met de Spanjaarden naar Yaroslaw zouden gaan.

Het was voor ons een mooie kans om Warschau te bezoeken: als je er toch bent, kun je dat eigenlijk niet overslaan. Eerst de koffers in een kluis. En Sam óók. Ze paste er precies in.  Nu even wachten op ‘n argeloze voorbijganger en tevoorschijn springen. Wat ‘n lol.

We gingen met de bus naar het centrum van de stad. Daar gingen we eerst wat eten bij de KFC. Volgens Rick waren de kipkluifjes lekkerder dan in Nederland. Onderweg kwamen we langs een oorlogsmuseum. Hier hebben we een tijdje rondgekeken.

Daarna gingen we eerst richting stadion, vervolgens hebben we een tram gepakt en zijn we naar het oude centrum gegaan.  Alles zag er verzorgd en schoon uit. In het centrum hebben we een stuk gewandeld. Verder zijn we in een mega winkelcentrum geweest, waar de dames nog een aantal leuke kledingstukken gekocht hebben.

Rond een uur of 5 gingen we terug naar ‘t vliegveld, hebben we de koffers opgehaald en wat gegeten bij  ’n broodjeszaak. We hadden nog tijd over om een dobbelspelletje te spelen met de dobbelstenen, die meneer de Decker meegenomen had.

Om 8 uur kwamen we de chauffeurs tegen, die ons naar Yaroslaw zouden brengen. De Spanjaarden lieten lang op zich wachten. Ze zouden het vliegtuig toch niet gemist hebben?  Gelukkig was dat niet ‘t geval. Samen met de Spanjaarden vertrokken we.

Moe maar voldaan kwamen we daar rond half 2 ‘s nachts aan.  De ouders van de gastgezinnen stonden al te wachten en daar gingen Rik, Karlijn en Sam.

foto 1 foto 2 foto 3

6 oktober

Vandaag bestond het programma uit het bezichtigen van de school, een sportdag en de presentaties. Het was heel leuk om onze leerlingen weer te zien, nadat ze de zondag de hele dag bij hun gastgezin doorgebracht hadden. Het was fijn, dat ze alle drie enthousiast waren. Rik heeft nieuwe vrienden gemaakt, Karlijn en Sam hebben een aantal dingen bekeken. Sam vertelde, dat haar gastouder aan één stuk door praatte. En als Sam dat zegt… Ook zeiden ze, dat ze heel veel te eten kregen. We hoefden niet bang te zijn, dat ze zouden verhongeren.

‘s Ochtends werden we ontvangen in de school. Het is een kleine school: 98 leerlingen. Wat een verschil met ons mega gebouw. De leerlingen zongen het volkslied. Daarna gingen we de school bekijken. De lokalen zijn over het algemeen erg klein. Klassen bestaan uit niet meer dan 20 leerlingen. De school beschikt over 2 whiteboards. Er hangen ook nog een paar ouderwetse krijtborden. Hoewel de school nog niet zo oud is, bestaat de bibliotheek uit ‘n aantal gammele kasten met oude boeken. Aan de wanden hangen heel veel collages en tekeningen van de leerlingen.

Toen we een half uurtje rondgekeken hadden, gingen we naar buiten. De school beschikt over een sportveld met kunstgras. Hier vond de sportdag plaats.

De sfeer was gezellig. Je zag, dat er steeds meer contact ontstond tussen de leerlingen. Dit was heel mooi om te zien.

De lunch bestond uit aardappelen met salade en schnitzel. Het smaakte erg goed.

Na de maaltijd ging iedereen naar hotel of gastgezin tot 5 uur. Daarna gingen we weer voor de presentaties. Het was heel leuk om naar de verschillende presentaties te kijken en te luisteren. De presentatie van Sam, Rik en Karlijn ging erg goed. Rik stond te praten, alsof hij  niets anders gewend was. Toen het filmpje over de traditionele dans vertoond werd, moest Sam erg lachen. Dat was wel grappig.

Na de presentaties hebben we met zijn allen gegeten. De moeders hadden erg hun best gedaan om lekkere hapjes te maken. ‘t Was ‘n geslaagde dag. Morgen staan Krakow en ‘n bezoek aan de zoutmijnen op het programma.

foto 1 (1) foto 3 (1) foto 2 (1) foto 4

7 oktober

Ook deze dag zou het lekker weer worden. We moesten allemaal heel vroeg ons bed uit, omdat er een busreis van 4 uur op ‘t programma stond. Onderweg was er nog een plaspauze en toen gingen we door naar de plaats van bestemming: de zoutmijnen.

We moesten heel veel trappen af, voor we beneden waren. De tocht was lang, maar er was veel te zien: allerlei sculpturen, gemaakt van het zout. Natuurlijk moesten meneer de Decker, Sam, Karlijn en Rik controleren of het wel echt zout was. Zij hebben even aan de muur gelikt. De vloertegels, de wanden, de beelden, alles is van zout, heel bijzonder. Er is ook ‘n trouwzaal en als je wilt, kan je er ‘n conferentie houden. De terugweg naar boven, ging per lift. Nu weten we,  hoe ‘n sardientje zich moet voelen.

Na het bezoek aan de zoutmijnen gingen we met de bus naar Krakow: een sfeervolle, levendige stad. Veel studenten, dus veel kroegjes, restaurantjes en gezelligheid. Eerst hadden we ‘n half uurtje vrije tijd: Omdat we weinig lunch gehad hadden, bestelde  meneer de Decker in een winkeltje een lekkere muffin, maar….. helaas: het was niet, wat hij er zich van voorgesteld had. De muffin was hartig…. Als ‘t dan toch tegenzit……

Daarna maakten we een wandeling, onder leiding van een gids. Zij was helemaal in het oranje gekleed, met een oranje paraplu. Ze zag er grappig uit. We gingen eerst naar een restaurantje, waar we schnitzel en aardappel kregen: de Poolse keuken heeft herkenbare smaken voor de Nederlanders. Daarna kregen we een rondleiding door de stad.

Na een lange wandeling gingen we terug naar de bus en  4 uur later waren we weer bij het hotel.

8 oktober

Op deze dag  konden we uitslapen. We gingen pas om 10 weg. Alleen die arme Karlijn, zij moest er evengoed om 6 uur uit. Maar, wat een topmeid, ze gaat gewoon door!

De busreis duurde dit keer niet lang. Na 20 minuten waren we er. We hebben veel plezier gehad. Iedereen heeft geklommen en zijn of haar grens opgezocht. Wat zijn dit soort activiteiten toch super. Rik vond het geweldig. Hij heeft het parcours wel 5 of 6 keer afgelegd. Ook Sam en Karlijn vonden het leuk.

Na het klimmen, gingen we lunchen. Natuurlijk ontbrak de aardappelpuree niet. Wel kregen we er een lekker stukje kipfilet bij. De salade werd door onze leerlingen niet erg gewaardeerd.  Er stond na afloop van de lunch een hele verzameling onaangeroerde bakjes op de tafel.

‘s Middag gingen we naar Yaroslaw. Een gids deed nog moeite om iets uit te leggen over de stad, maar de oortjes stonden er niet meer voor open. De leerlingen kregen nog wat vrije tijd, die door Rik heel goed gebruikt werd. Hij heeft een paar boxen gekocht. Hoe gaat hij die in zijn koffer doen? Broeken eruit? We zien het wel. Hij had er wel goed over nagedacht, want hij had niet de allergrootste gekocht.

Om 5 uur gingen we met de bus terug naar het hotel of gastgezin….

9 oktober

We vertrokken om 6 uur naar Bieszczadzki National Park. Na een lange busreis kwamen we bij het park aan. We hebben een berg beklommen. Het was behoorlijk steil en het pad was niet gemakkelijk. Niet iedereen lukte het om helemaal boven te komen. Maar Sam, Karlijn en Rik lieten zich niet afschrikken. Toen we boven kwamen, hadden we een prachtig uitzicht over het park. In een hutje hebben we wat gedronken. Toen zijn we weer naar beneden gegaan.

We gingen  met de bus naar de Solina dam. We stopten even bij het stuwmeer. Na het bezoek kregen we lunch. Deze bestond uit een lekker soepje met veel pasta. Na de soep kregen we, je raadt het nooit….. aardappelpuree met schnitzel.

Toen we met de lunch klaar waren, bezochten  we de Solina dam. Hier waren veel marktkraampjes met souvenirs.

Tenslotte gingen we weer met de bus naar het hotel of gastgezin. Ook deze dag hebben we veel in de bus gezeten. De leerlingen vonden het helemaal niet erg. Ze hadden het heel gezellig samen.

10 oktober

Voor ons was de laatste ochtend aangebroken. De leerlingen uit de andere landen gingen zaterdag pas naar huis, maar omdat bij ons zaterdag de herfstvakantie begint, moesten wij vrijdag naar huis. Om 8 uur gingen we naar de school. De leerlingen kregen les, wij gingen vergaderen over zaken die nog geregeld moesten worden voor de volgende uitwisseling naar Kroatië.

Meneer de Decker kreeg van Rik nog een telefoontje. Hij kreeg met geen mogelijkheid de boxen in zijn koffer. Gelukkig had meneer de Decker ruimte genoeg, omdat alle kazen en zakken drop (cadeautjes voor de collega’s van de andere landen) uitgedeeld waren.

Om 11 uur was er een vroege lunch. De leerlingen dachten dat we al zouden vertrekken en werden emotioneel. Gelukkig werd het moment nog even uitgesteld. Maar na de lunch was het toch echt zover. Het was zo bijzonder om onze leerlingen te zien: bijna iedereen was aan het huilen. Zelfs Rik moest een traantje wegpinken. Het geeft aan hoe hecht de groep geworden was en hoe leuk ze het met elkaar gehad hadden.

Om 12 uur vertokken we naar het vliegveld. De reis was erg gezellig. We hadden leuke gesprekken. Sam, Rik en Karlijn hebben het alle drie heel erg naar hun zin gehad. Ze hebben veel vrienden gemaakt. Ze hebben heel veel Engels gesproken. In het begin was het nog moeilijk om iets te bestellen, maar aan het eind van de week was dat geen enkel probleem meer.

Toen we aankwamen op het vliegveld in Warschau gingen we eerst nog wat eten. Daarna hebben we onze Zloty’s opgemaakt aan leuke souvenirtjes.

Om 8 uur zaten we in het vliegtuig. De vliegreis ging prima. In Amsterdam aangekomen, stonden de ouders al te wachten. na een kort afscheid ging iedereen naar huis.

Het is een heerlijke, gezellige en leerzame reis geweest.