Verslagen

UITWISSELING LITOUWEN

Zaterdag 9 november 2013

Zaterdag 7.00 verzamelden wij  bij station Hoorn na een korte paspoort en ID check namen we de trein naar Eindhoven waar we daar het vliegtuig namen naar Vilnius te Litouwen. Na ingecheckt te zijn gingen we naar de gate voor de veiligheidscontrole en konden we aan boord. Vliegtuig was nogal krap omdat er heel veel stoelen achter elkaar stonden, Na 2,5 uur vliegen gingen we landen in Vilnius. Het weer was somber omdat het al tegen de avond aanging en er was veel regen gevallen. We hebben de bagages van de band gehaald en verlieten de hal. Toen de schuifdeur openging stonden de collega’s en leerlingen te wachten op ons. Eerst wat geld wisselen in Litas en toen met de bus 2.5 uur   naar Sakiai. Het was al donker we zagen niet veel maar wel een drukke weg met veel auto’s en vrachtwagens. We arriverden om 19.oo uur. Na de leerlingen hebben afgezet gingen wij naar het hotel.

wizzair-flugzeug

11-11-2013

9.00 verzamelen op school. We kregen een toespraak van de rector en iemand van het Litouwse onderwijs. Na een korte rondleiding door de school, begonnen we met de presentaties. Nederland begon en we hadden het over landbouw in de regio en ontstaan van de Wieringermeer en windengergie.

Daarna volgden Duitsland zij hadden het over duurzaamheid, Spanje over alternatieve energiebronnen en Litouwen had het over migratie van vogels. Vogels van Duitsland,Spanje en Nederland.

Na een groepsfoto hebben genomen van de T shirts maakten we een rondwandeling door Griskabudis. We bezochten een monument van de WOII en een oude kerk. Daarna gingen we terug naar school en gingen we werken aan een collage over het project Human in the Nature.

12 november 2013

7:30 Excursion to the Ornithological station in Kursiu Nerija

It was the first day that we had a trip in Lithuania. The weather was good. After one and half hour drive  we got to the Ornithological station: a big open space surrended by an enormous net to catch the birds, one of the biggest in the world. The place is not so far from the Russian border. There the Lithuanian authorities  has the possibility to catch several different species of birds; in this way they are capable to monitored the migration of the birds from several parts of the world (Western Europe, Africa, America) to the Eastern Europe. The students got the opportunity to see some birds, especially a big quiet eagle. In this station every birds have to be classified with a metal ring so that it is possible to follow their migration. The guide of the station gave students the opportunity to keep in their hands some nice little birds and than to let them free in the sky. After this we visited the museum inside the station where there were different species of birds with illustrations. From the station we were able to watch the landscape of the Baltic sea thanks an old light tower.

12:00 Excurtion to the dunes of Kursiu Nerija

After the visit to the Ornithological station we went to the Dunes of Kursiu Nerija, a natural area protected by the UNESCO on the border with Russia. To get this beautiful place it was necessary to take a ferry on the Kursskij Zaliv, a very short navigation but a long travel in total. Before to arrive to the dunes we had to travel through a street between two huge green areas. At the arrival we were able to observe the village close to the protected area. After a walk of 30 minutes trough a long natural path and almost 200 wood stairs we were finally able to get the peak of the dunes. Such a wonderful landscape! The sun behind the Russian forest created a beautiful atmosphere with a light red color and the clouds on the sky made the rest. The students wanted to get the lowest part of these white dunes and they were very close to the Russian border. At the 16:00 o`clock we went to a forest where we observed several wood statues about Lithuanian legend all along a natural path. It was a long but beautiful day and we went back to Gryscabudis at the 21:30.

Woensdag 13 november 2013

Excursie naar Viesviles National Reserve (Nationaal Park) UNESCO erkend

8.00 uur vertrek met de bus naar Viesviles  National Park. Het was een busreis van 1,5 uur. De rit erheen was mistig  en reden door een stil en slapend landschap. Eenmaal aangekomen werden we ontvangen door de hoofd van het park en kregen een uitleg wat er te zien was in het park. Jorgita,onze coördinator vertaalde het voor ons , gelukkig! Want het is een lastige taal wel mooi om aan te horen alsof je in Rusland bent. Na de uitleg gingen we wandelen door het enorme bos  omgeven met allemaal met pijnbomen. Na een tijdje hielden we stop en kregen we uitleg van de vegetatie en welke dieren er daar rondliepen bijv een eland, uilen, vossen, konijnen maar ook zeldzame bloemen.

De volgende stopplaats was op een stuk toendra met allemaal kleine en hoge pijnbomen, de kleine pijnboom was 24 jaar oud en de grote was 60 jaar oud. Na deze uitleg gingen we terug naar ons startpunt omdat daar een museum was met allemaal opgezette dieren, vooral vogels, ik merkte op na twee dagen excursie Litouwers zijn zeer trots op hun natuurgebieden en besteden op school er ook veel aandacht aan wat ik zag tijdens onze lesbezoeken.

Nadat we alles hadden gezien gingen terug naar school want in de middag stond een folkloristisch verassing te wachten. We gingen naar hun cultureel centrum en moesten plaatsnemen  op  fraaie groene stoelen. We kregen eerst een uitleg en daarna gingen de muziekgroep muziekspelen. We moesten raden waar het over ging en natuurlijk ging het over de liefde.

Toen gebeurde het ze gingen dansen in Litouwse stijl en jahoor wij moesten er ook aan geloven meedoen!! Opeens stonden er Spanjaarden, Duitsers en Nederlanders mee te dansen met de Litouwers. De dans begon langzaam maar de muziekgroep zweepte muziek op en het ging steeds sneller.

De coördinatoren van elk land werd naar voren geroepen om een cd in ontvangst te nemen. Daarna ging iedereen naar huis en was dit het einde van een geslaagde en leerzame dag.

Donderdag 14 november 2013

Excursie naar hoofdstad Vilnius en Trakai.

7.30 vertrokken we naar Vilnius een reis van 2,5 uur zonder stoppen.

De bus sliep tijdens onze reis maar langzamer werden een paar leerlingen, hoe de  reis vorderde, wakker dat gold ook voor de docenten .De binnenwegen zijn slecht vol met gaten en kuilen, maar de hoofdweg van noord naar zuid dat is een snelweg naar onze maatstaven. Daar ging het veel sneller. Uiteindelijk reden we de voorsteden van Vilnius binnen een mengeling van oude communistische gebouwen en het nieuwe kapitalisme, grote gebouwen zoals Samsung, Swedbank en grote supermarkten. We reden Vilnius binnen en het is op het eerste gezicht een stad met een redelijke onrustige geschiedenis, dan was Vilnius van Pruisen dan weer van Polen vervolgens maakten het deel uit van de voormalige Sovjet Unie. We stopten op een parkeerplaats waar een gids op ons stond te wachten om een rondleiding te geven van 2 uur. De stichting van de stad Vilnius werd verteld bij een groot standbeeld van de stichter koning Gediminas. We hielden stil  bij een steen op het plein ter herinnering aan de Litouwse onafhankelijkheid, toen in 1990.

We liepen naar het presidentieel paleis, waar de vrouwelijke president nu de regering leidt. De Joodse wijk was mooi, kleine straatjes en winkeltjes.

Na de rondleiding kregen we tijd om souveniers te kopen.

We liepen een lange straat in met heel veel souvenirshops, vooral veel barnsteen dat erg populair is in Vilnius.Na een uur shoppen gingen we ons verzamelen op het plein.

14 november 2013

15:00 Sightseeing of Trakai

After Vilnius we went to Trakay, the old capital of Lithuania) surrended by three lakes (Bernardinu, Galve` and Totoriskiu). First of all we visited the main Church of the city and then we got to the old “heart” of the city. It was composed by an area with an old ruined castle, several battles toke place around this area. After that we passed close to the Tartar mosque. Finaly we arrived close to the bridge between the city and the little island where is the old castle of the city. According to the tour guide it was impossible to conquer this castle because of the water all around it. Along the waterside of the Lake Galve` there were several souvenir shops where teachers and students bought some typical object. After the visit all the group went to a traditional restaurant of that zone where we were able to taste some traditional dishes. We went back to Gryscabudis at 20:30 o`clock

Vrijdag 15 november 2013

Tolerance Day in Litouwen en dus ook op de school, iedereen die binnenkwam kreeg een bloem met de tekst tolerance. Er werd gezongen en een quiz gedaan om het te vieren en de 10 leefregels werden om en om voorgelezen. De Duitsers waren vertrokken en de Spanjaarden gingen vannacht weg en wij zaterdagmorgen. Het was een soort van rustdag nog de laatste handen geschud en terug naar het hotel om je koffer in te pakken en de leerlingen gingen in de middag  met het gastgezin nog wat doen.

Zaterdag 16 november.

6.10 uur verzamelden we bij het busstation om de bus naar Vilnius te nemen. Een rit van 3 uur. Daarna moesten we in Vilmius een airportbus nemen  naar het vliegveld. We konden meteen inchecken en daarna door de securitycheck, we moesten ons aanmelden bij gate 5A en na een tijdje wachten konden we aan boord. Na een vlucht van 2.5 uur landen we op vliegveld Eindhoven. Met een airportbus naar het station van Eindhoven om de trein naar Hoorn te nemen. Ik hoorde dat er werkzaamheden waren bij  station Amsterdam Sloterdijk, dus moesten we daar uitstappen en de bus naar Zaandam nemen om daar weer de trein te nemen naar Hoorn, dit koste redelijk wat tijd. Om 18.00 kwamen we aan te Hoorn en de ouders stonden hun kinderen op te wachten

Uitwisseling Stadthagen,

Zaterdag 12 januari vertrokken we samen met Jacquelien, Emma, Laila, Esmee, Nine en Anouk van station Hoorn naar Stadthagen.

Om half tien verzamelden we ons. De trein van 10 uur bracht ons naar Amsterdam waar we over moesten stappen op de internationale trein. Het was goed dat we meneer Steggink bij ons hadden want er waren koffers bij…………… In Duitsland moesten we nog een keer overstappen voor we in Stadthagen aankwamen.

Toen we er waren werden we verwelkomd door de ouders en leerlingen van de gastgezinnen en onze Duitse collega.

De leerlingen kregen allemaal een roos en gingen daarna met hun gastgezin naar huis. Wij werden naar het hotel gebracht waar we ons konden opfrissen en gingen ‘s avonds met de collegae uit de andere landen (Spanje- Litouwen en Duitsland ) dineren.

Zondag gingen de leerlingen met hun gastgezinnen iets doen en hebben wij een heel mooi kasteel in Bückeburg bezocht.

Maandag 14 januari,

Om 8 uur werden we op het Wilhelm Busch Gymnasium verwacht en om half negen werden we welkom geheten door de plaatsvervangend rector en de schoolband. De schoolband was een fanfareorkest van leerlingen van de school die voor ons het Europese volkslied speelden en na het welkomstwoord nog een stuk van de Pirates of the Carribbean-soundtrack.

Daarna gingen we naar een lokaal waar ieder land een presentatie gaf over de school, de omgeving en de natuur. Ook had iedere school een of meer logos gemaakt voor dit Comenius-project wat de naam draagt ” Human in nature” .

Uit alle logo’s werd door de leerlingen de mooiste / beste gekozen (er waren 14 logo’s). Litouwen kwam als beste uit de bus met het logo van Agna. Het logo van Laila eindigde op de derde plaats.

Daarna werden de kinderen uit de verschillende landen gemixt en moesten ze samen gaan brainstormen over de natuurgebieden in hun land. Ze moesten kijken of er overeenkomsten waren, waar ze bij de uitwisseling naar toe zouden kunnen gaan, op welke manier ze een presentatie willen houden over de  natuurgebieden enz. Hun ideeën worden weer meegenomen in de volgende opdracht.

Toen was het tijd om te eten. Alle leerlingen hadden van te voren op gegeven wat zij wilden eten. We aten dus tussen de middag warm in de schoolkantine.

Na het eten werden we door Duitse leerlingen naar de binnenstad gebracht waar we een stadswandeling onder leiding vaneen gids kregen.

Het was erg koud, het sneeuwde en na verloop van tijd zakten de aandacht naar het nulpunt.

Hierna mochten de leerlingen nog een half uurtje vrijaf en moesten daarna naar een gemeenschapsruimte achter een protestantse kerk komen.

Hier werden nog wat kennismakingsspelen gedaan. Ze kregen lekkere warme soep er was drinken, koek en chips en om 7 uur werd iedereen weer opgehaald en gingen wij terug naar ons hotel.