ELOS nieuws

De ELOS “Inweek” na het weekend

Nadat alle groepen aan het einde van de vorige week veilig waren aangekomen en goed zijn opgevangen stond het weekend voor de deur. Een weekend waarin de buitenlandse gasten allerlei verschillende activiteiten met hun gastgezinnen of met hun nieuwe Nederlandse vrienden gingen ondernemen. Sommige leerlingen gingen lekker paintballen terwijl andere leerlingen de boot naar Texel namen. Het programma was divers. Vanaf de maandag sloot iedereen weer aan bij zijn/ haar eigen project. Hieronder even een korte beschrijving wat zij deze dagen hebben ondernomen en wat foto’s voor de impressie.

Sport and Nature (VMBO Leerjaar 2):

Wij zijn vandaag begonnen bij de Zaanse Schans. Hier hebben wij na wat algemene informatie lekker de toerist uitgehangen. Vervolgens zijn we met de bus afgezet in Amsterdam Noord en met het pontje naar Amsterdam centraal station gegaan. Uiteindelijk zijn we door gelopen naar de Dam en hebben de leerlingen tijd gekregen om te shoppen.

Rond 14:00 uur zaten we weer in de bus richting Schoorl waar we afgezet zijn bij het informatie centrum. Vanaf hier hebben we een korte wandeling gemaakt door de duinen en hebben we de dag afgesloten op de klimduin!

 

 

Local jobs & Opportunities (HAVO/VWO 3):

Maandag 16 april

De gastleerlingen en docenten van alle projecten zijn vandaag meegenomen door de aardrijkskunde sectie. Het eerste lesuur kregen onze buitenlandse gasten een presentatie over de (voormalige) Wieringermeer. Zo werd onder ander het ontstaan van de polder en de Afsluitdijk uitgelegd.

Vervolgens stonden er 3 bussen klaar om de leerlingen mee te nemen naar de Afsluitdijk. Op het Monument konden de leerlingen het hoogteverschil tussen de Noordzee en het IJsselmeer zien. Op Den Oever werd er haring uitgedeeld. Het proeven van deze Nederlandse lekkernij is voor vele een overwinning.

Bloemen horen bij de polder. De Tulpenexcursie bij de fam. Munster geeft een goede indruk van dit belangrijke exportproduct. De Bloementuin in Anna Paulowna was voor onze buitenlandse gasten een prachtige beleving. Zowel voor de leerlingen als de docenten was het een geslaagde dag.

Op dinsdag om 8.15 uur vertrok de bus met gastleerlingen en Nederlandse leerlingen richting Agriport. Daar aangekomen werden ontvangen door de zeer enthousiaste eigenaresse van de kassen Barendse DC. Nadat we bijna 1 kilometer door de kassen hadden gelopen kwamen we in de kantine waar drinken en paprika klaar stond. We kregen een presentatie over het ontstaan van de kassen en ook over de paprika teelt. Op moment van oogsten werken 200 mensen mee aan de oogst. Veel gaat mechanisch maar het plukken van de paprika’s en tomaten gebeurd nog steeds handmatig. Dat was een verrassende ontdekking. De reden hiervoor is de kwetsbaarheid van de producten.

Na het bezoek vervolgende we onze weg naar het topje van Noord-Holland namelijk marine stad Den Helder. Daar stonden 3 enthousiaste gidsen ons op te wachten. Iedere groep ging een andere weg. We hebben de binnenkant van een onderzeeër gezien, op de brug van een fregat geweest en geschiedenisles gekregen over 2 belangrijke zeeslagen. Met de zwoele lente wind hebben heerlijk buiten zitten picknicken met uitzicht op Texel. Terug op school ging iedereen snel naar huis om gerechten voor het familie diner voor te bereiden.

 

Global awareness and European citizenship (HAVO 3):

SAMSUNG CSC

SAMSUNG CSC

SAMSUNG CSC

SAMSUNG CSC

SAMSUNG CSC

SAMSUNG CSC

SAMSUNG CSC

SAMSUNG CSC

SAMSUNG CSC

SAMSUNG CSC

 

 

 

The Sea (VWO 4):

De leerlingen van 4 VWO gingen op de dinsdag op excursie naar Amsterdam. In het Rijksmuseum gaven zij een rondleiding aan de Italianen en aan de leerlingen die niet deel hadden genomen aan het project. De gehele klas was dus gezellig mee. Na het Rijksmuseum stond er een canal cruise op het programma en na afloop hadden de leerlingen nog wat tijd om Amsterdam te gaan verkennen.

 

 

 

 

 

 

 

ELOS “Inweek” is van start gegaan

Na alle positieve ervaringen van onze leerlingen in het buitenland was het nu de beurt aan onze leerlingen en docenten om onze buitenlandse gasten te verwelkomen. Elke afdeling is betrokken bij de uitwisselingsprojecten waardoor wij meer dan 120 leerlingen uit Italië en Spanje mogen verwelkomen. Hieronder een kort verslagje per project met wat foto’s om de eerste indrukken te weergeven:

Sport and Nature (VMBO Leerjaar 2):

Na de opening in de Elos ruimte zijn de Spaanse leerlingen rondgeleid door de school. Daarna zijn ze in twee groepen uiteen gegaan en hebben zij geklommen, gesjoeld en gebruik gemaakt van de kabelbaan in de gymzaal of hebben zij taaldorp gehad. De middag sloten zij gezamenlijk af met bewegen op muziek/dans onderleiding van mevrouw van Dijk.

‘s Avonds kwamen de leerlingen terug met heerlijke gerechten die zij klaar hadden gemaakt om hun gasten voor te schotelen. De ouders kwamen gezellig mee en zo werd het een gezellig diner met maar liefst 120 personen die aanschoven.

Local jobs & Opportunities (HAVO/VWO 3):

De gasten uit Palermo kwamen in de middag aan en zijn gelijk met hun gastgezinnen mee naar huis gegaan. De Spaanse leerlingen zullen op zaterdag arriveren.

 

Global awareness and European citizenship (HAVO 3):

De leerlingen uit Pamplona werden in de ELOS/ EPAS ruimte welkom geheten en werden gelijk aan het werk gezet om samen opdrachten uit te voeren. Onder leiding van de heer Meijering werden er bruggen gebouwd tussen Spanje en Nederland.

Ook werd er voor deze Spaanse gasten een diner georganiseerd en ondanks dat de leerlingen niet heel veel gasten hadden meegenomen was het erg gezellig en viel er genoeg te proeven.

The Sea (VWO 4):

De leerlingen uit Chiavari (Italië) waren donderdag al aangekomen en zijn gelijk met hun gastgezinnen meegegaan. Vrijdag was de eerste dag op school en werden zij welkom geheten door de afdelingsleider meneer van Rooy. Vervolgens kregen zij een rondleiding van “junior ambassador” Lyanne door de school en na afloop van de rondleiding was het al tijd voor de eerste excursie.

In Lelystad bezochten de leerlingen de Batavia werf. Hier werd een film afgespeeld en kregen zij een rondleiding aan boord van de Batavia. De leerlingen waren erg geïnteresseerd en hadden na de rondleiding nog tijd om lekker te gaan shoppen in Batavia Outlet.

Ook deze groep had heerlijke gerechten gemaakt alleen waren helaas iets minder ouders. Dit mocht de pret niet drukken en de ouder(s) van Quinten, Ilan en Robin B vertegenwoordigden de ouders goed.

Verslag dag 1 van de driedaagse excursie naar Straatsburg:

Op woensdag 29 november 2017 vertrokken we in de vroege ochtend om 5.20  richting Amsterdam voor onze eerste halte. Hier werden meneer van Rooij en meneer van Deutekom opgehaald. Rond 9.00u waren we bij Maastricht waar een pauze werd ingelast zodat iedereen zich te goed kon doen aan een MacDonalds ontbijt. Met volle buiken vertrokken we naar Verdun. Onderweg sneeuwde het waardoor  de kerstliederen spontaan werden ingezet. Om 13.00 arriveerden we in Verdun alwaar een gids de bus instapte om ons over het slagveld rond te leiden. Daar lopen is erg indrukwekkend, het verhaal dat de gids vertelde hielp ook bij het krijgen van een idee wat zich op die heuvels bijna 100 jaar geleden heeft afgespeeld. Na het bezoek aan de begraafplaats en ossuarium vertrokken we richting Straatsburg. Na het avondeten zijn we gezamelijk het stadje ingelopen om nog de nodige lichaamsbeweging te krijgen. Morgen een spannende dag dus we pakken een goede nachtrust.

Donderdag 30 november 2017 

Om 07.30u zaten we aan allemaal keurig in nette kleding aan het ontbijt.  De nette kledij hadden de leerlingen speciaal meegenomen voor het bezoek aan het Europees Parlement. Het aantal uren nachtrust dat de leerlingen hadden genoten verschilde per kamer. Iedereen genoot lekker van het ontbijt en at ondanks de verwachtingen en ook een beetje spanning, zijn ontbijt keurig op. Vervolgens was het tijd om richting het Europees Parlement te vertrekken.  Doordat de buschauffeur een afslag had gemist, kregen we meteen een gratis sightseeing tour door de binnenstad van Straatsburg. Gelukkig waren we net op tijd bij het Europees Parlement. De junior ambassadeurs die ook mee waren kregen onder begeleiding van meneer van der Molen en meneer van Rooij de mogelijkheid Straatsburg te leren kennen. Zo heeft deze groep een bezoek gebracht aan het Elzassers museum, een rondvaart over D’Ill beleefd en een wandelroute door de bekende wijk Petite France gemaakt. 

De ochtend in het Europees Parlement stond in het teken van het voorstellen van de scholen uit de verschillende landen. Jord Filius en Jade Ilohan vertegenwoordigden het Wiringherlant en dus Nederland. 

Ook was er een moment om vragen te stellen ingepland, waarbij de leerlingen via een videoverbinding vragen konden stellen aan een Europees Parlementariër die op dat moment in Brussel aanwezig was. Deze vrouw kon hele lange antwoorden geven op vragen uit de zaal. Soms waren de antwoorden dusdanig uitgebreid, dat af en toe niet duidelijk was wat ze precies vertelde. Na de lunch, die werd aangeboden door het Europees Parlement, was het tijd voor de leerlingen om in eigen gemaakte groepjes voorstellen te gaan voorbereiden over onderwerpen die varieerden van immigratie tot jeugdwerkeloosheid maar ook milieuproblematiek en de toekomst van de EU. Aan het einde van de middag mocht 1 iemand per groep (elke groep bestond uit 88 leerlingen uit de 22 deelnemende landen) als “spokesperson” de voorstellen aan het parlement presenteren en vervolgens die voorstellen verdedigen door het beantwoorden van de vragen vanuit het parlement. Aan het einde van de sessie werd door het parlement het voorstel door middel van stemming aangenomen dan wel verworpen. Cato Kral had de eer om haar groep over jeugdwerkeloosheid te vertegenwoordigen. 

Aan het einde van de middag werd nog de Euro game gespeeld waarbij 4 groepen tegen elkaar streden voor de eer. Om 18.00u vertrokken we met de leerlingen richting het centrum van Straatsburg om gezamenlijk te dineren en een bezoek te brengen aan de kerstmarkt.  

Om 22.00u kwam de bus ons ophalen en reden we de donkere nacht in op weg naar Wieringerwerf. Onderweg hadden we veel sneeuw en tijdens een stop in Luxemburg hebben de leerlingen om 02.00u ‘s nachts een sneeuwballengevecht gehouden. ‘s Ochtends om 6.45u arriveerden we moe, maar voldaan bij school. Al met al was het een leerzame en onvergetelijke ervaring en hebben de leerlingen uit VWO 5 onze school en Nederland goed vertegenwoordigd.  

 

Excursie Europees Parlement Straatsburg:

Onze school is op donderdag 30 november 2017 door het Europees Parlement uitgenodigd om met 24 leerlingen en 2 begeleiders een bezoek aan Straatsburg te brengen. Meerdere scholen uit de EU zullen hieraan deelnemen. Het doel van deze excursie is om leerlingen meer kennis over de EU en het Europees Parlement te laten opdoen. Tijdens het bezoek zal in het Engels met Europarlementariërs over actuele onderwerpen worden gediscussieerd. Onze leerlingen worden hier voor vertrek op voorbereid op school. Namens onze school nemen de leerlingen uit vwo 5 deel aan deze excursie en onze junior ambassadors. Wilt u meer informatie over deze leuke excursie klik dan op de onderstaande link:

brief excursie Straatsburg.2017

Verslag Europese Dag van de Talen 2017. 

Dinsdag 26 september waren  46 leerlingen uit de 1e en 2e klassen met 5 begeleiders te gast bij het Yunus Emre Instituut te Amsterdam. ‘s morgens werd iedereen allerhartelijkst welkom geheten. Na ontvangst werd de groep in 3-en gesplitst. 

Groep 1 begon met Ebru (schilderen op water) waar prachtige creaties werden gemaakt. Groep 2 begon met een kennismaking met de Turkse taal: Elkaar begroeten, Nederlandse en Turkse woorden uitwisselen en zelfs in het Turks een liedje zingen. Groep 3 kreeg uitleg over Turkse muziek en de speciale (deels antieke) instrumenten die nog steeds gebruikt worden. 

Als lunch kregende leerlingen heerlijke Turkse pizza met salade/tomaat en natuurlijk Baklava. Het Ebru-schilderen was een zeer interessant onderwerp, waarbij de leerlingen erg geïnteresseerd waren  in de bijzondere technische kant van het schilderen. Bijna alle leerlingen zijn erin geslaagd om een eigen kunstwerk te produceren. 

Het oefenen en  stoeien met de Turkse taal was toch wel een apart ding, het ziet niet bekend en het klinkt ook niet bekend. Nadat de verlegenheid wat overwonnen was, deden alle leerlingen hun uiterste best om in het Turks hallo, dank u wel te zeggen en zelfs een klein gesprekje te voeren om zichzelf voor te stellen. Ook met het dictee werd driftig meegedaan en de daaraan verbonden prijsjes waren leuk.  

De uitleg over de Turkse muziek was voor de meeste leerlingen wat zwaar, maar het liedje werd enthousiast meegezongen. De studente van het conservatorium heeft erg haar best gedaan om de leerlingen mee te krijgen. Daarvoor werd ook gebruik gemaakt van filmpjes op YouTube. Het theater duo begon het optreden op typisch mediterrane wijze.  Ook de spelletjes vielen  in goede aarde. 

Als afscheid kreeg iedereen nog een tas met goodies mee. We kijken terug op een geslaagde schoolbrede ELOS-activiteit. De foto’s van deze dag kunt u vinden onder de volgende link:

https://1drv.ms/f/s!Arem28lAEgKlg0416tyQIKjCBM2c

çok teşekkür ederim. 

Piet Doesburg

 Excursie Den Helder en Petten:

On the 5th of April 2017, we went to Den Helder and Petten. We went there with the exchange students from Italy and Spain. We joined the excursion as Junior Ambassadors. We were the hosts of the group. Junior Ambassadors means that we inform the pupils of  our school about what our school does as an Elos and Junior Ambassador school. We talk about the value of taking part in exchanges and learning-getting knowledge about the European Union.

First we went to Petten. One group got an explanation about what had happened to the beach in Petten. The other group went to see the beach by themselves. After that we went to Den Helder, to the Marine museum. Just like before the group was split into two groups.. The first group went to the part of the museum where they could do some games and things that were connected to the Marine.  The other group got a tour around the museum. We also went in a submarine. We really liked this day with the exchange students and it was very informative

Beau rotgans, Indy Slijkerman and Diewertje van Kampen, h4b. Junior Ambassadors

Mataró 2017

Wij kwamen op donderdag middag aan op het vliegveld in Barcelona. Na een busreis van ongeveer een uur waren we bij de school van onze uitwisselingen in Mataró. Iedereen zocht zijn gastgezin en we vertrokken naar huis. Na het middageten en het uitpakken hadden we een paar uurtjes met de familie om kennis te maken. In de avond gingen we met bijna alle studenten naar het strand waar we een hele leuke avond hebben gehad. Toen we rond tien uur weer allemaal thuis waren hebben we gegeten en daarna was de dag alweer voorbij.

De volgende dag moesten we allemaal om acht uur weer op school zijn. We kregen eerst een rondleiding door de school, die toch wel heel anders was dan het Wiringherlant. De school was ouder en er waren enkel krijtborden, er was een grote theaterzaal en de lokalen hadden voornamelijk banken. Nadat we de hele school gezien hadden moesten de Spaanse leerlingen naar hun les dus kregen wij een rondleiding door de stad. We liepen met een gids langs alle historische gebouwen in Mataró en we zijn naar een lokale koekjeswinkel geweest waar we mochten zien hoe ze daar traditionele koekjes met de hand maakten. In de avond gingen we vaak met een paar studenten naar het centrum, een parkje of naar iemands huis om te chillen.

Het hele weekend hadden we de tijd om dingen te doen met ons gastgezin. Het verschilde dus per persoon wat je gedaan had. Er zijn mensen mee geweest naar sport van de Spaanse leerlingen, op excursies naar de bergen gegaan of bijvoorbeeld naar de Costa Brava geweest of winkelen.

Verder zijn er ook veel mensen naar Barcelona geweest. Daar hebben we de stad gezien, gewinkeld, naar trekpleisters geweest of leuke dingen gezien en erg veel mensen zijn naar het stadion van FC Barcelona, Camp Nou geweest. Maandag zijn we ook met de klas naar Barcelona geweest. Dat was voor de mensen die in het weekend geweest waren ook leuk omdat we nu meer culturele dingen deden. Zo hebben we de Sa Grada Familia gezien en nog een aantal andere dingen. Verder zijn we in die week nog naar een vissersdorpje, een zuivelfabriek voor gehandicapte mensen en een ander stadje geweest. We hebben ook nog een aantal presentaties gegeven over de Nederlandse werkgelegenheid op de Spaanse school (Local jobs today and tomorrow). En we hebben een avond met alle studenten, docenten en families op school gegeten.

Wat wij geleerd hebben van deze uitwisselingsweek is de verschillen in gewoontes. In Spanje eten families om 22.00, ook gewoon doordeweeks. Sommige gerechten die we niet kenden waren lekker zoals paella, maar er was ook eten niet we niet snel opnieuw willen proeven. Wat ook grappig is, is dat je veel sneller wat Spaanse woorden leert als je bij de familie woont. We zijn weleens op vakantie in Spanje geweest, maar deze uitwisselingsweek heeft een veel beter beeld van de Spaanse cultuur gegeven.

De week vloog voorbij en iedereen had het naar zijn zin. Het was erg leuk om te zien hoe anders mensen leefden en aten. Want het eten was een groot verschil voor ons. Ze aten op hele andere tijdstippen, in de middag warm en hele andere gerechten. Het was een geweldige ervaring!

Frans- en Nederlandstalig bezoek aan de Zaanse Schans

In het kader van het tandemproject ‘ik leer jouw taal, jij leert mijn taal’ hebben een groepje leerlingen van onze school op woensdag 15 maart hun correspondentie-partner nu ‘in het echt’ kunnen zien. Vanaf de start van dit schooljaar schrijven Nederlandse leerlingen brieven, over diverse thema’s, in het Frans naar hun Belgische leerling. Deze Franstalige leerlingen schrijven in het Nederlands terug.

Tijdens hun driedaags bezoek aan Nederland waren tien leerlingen en twee docenten  van de Belgische school uit Arlon op woensdagmiddag naar de Zaanse Schans gekomen om ervoor te zorgen dat de briefschrijvers elkaar nu ‘live’ konden zien. Deze ontmoeting stond natuurlijk helemaal in het teken van kennismaking met de andere taal en cultuur! De sectie Frans van het Wiringherlant had opdrachten gemaakt voor de leerlingen, niet alleen om het ijs te breken, maar ook om zich verder te bekwamen in elkaars taal.

Als startopdracht moest de schrijfpartner worden geïnterviewd in de vreemde taal, beurtelings werden zo vragen gesteld en dat verliep heel goed!

Daarna stond een speurtocht in de vreemde taal op het menu. Dit bleek best lastig voor veel Belgische leerlingen, die nog nooit van het woord ‘klomp’ hadden gehoord, maar ook ‘sabot’ bleek bij de Nederlandse leerlingen nog niet bekend. De speurtocht leidde naar een kennismaking met allerlei soorten oude ambachten, een keur aan winkeltjes, kaasproeverijen en naar de diverse soorten molens.

Later in de middag at het hele gezelschap nog een pannenkoek, ondertussen werd nog een opdracht gemaakt over o.a. ‘clichés’ die men kent over elkaars land en werd nagevraagd in hoeverre die op waarheid berusten…J

Zowel de leerlingen als de docenten waren erg enthousiast over het bezoek: een geslaagde cultuur- en talenmissie aan de Zaanse Schans!

Mevrouw Wegman en mevrouw van den Hoven

ELOS schaatsen

Tijdens de activiteitenweek mocht Klas B1a meedoen met het ELOS / Europees landen-schaatsen.

De leerlingen kregen een stempelkaart waarop na ieder schaatsrondje  één Europees land werd afgestempeld. Bij iedere stempel moesten de leerlingen een vraag over het land beantwoorden. Bijvoorbeeld: welke taal wordt er gesproken in dat land of wat is de hoofdstad, welke vlag heeft het land etc.? De leerlingen waren zeer enthousiast om hun stempelkaart zo snel mogelijk vol te krijgen. Op deze manier werd kennis van Europa en een sportieve activiteit gecombineerd, een zeer geslaagde  Elos activiteit en zeker voor herhaling vatbaar.

Als Elos werkgroep willen wij de sectie LO bedanken voor deze ELOS activiteit.


ELOS koken met b1b.

Klas B1b heeft tijdens de activiteitenweek een middag mogen ELOS koken in de keuken van Wiringherlant.

De leerlingen kregen tijdens de mentorles een Europese land toegewezen. Vervolgens kregen zij een aantal mentoruren de tijd om verschillende recepten bij elkaar te zoeken die typerend zijn voor hun land.

De leerlingen kregen van de mentoren een budget mee en moesten vervolgens een boodschappenlijstje samenstellen. Na goedkeuring van alle boodschappenlijstje mochten de leerlingen gezamenlijk tijdens de aardrijkunde les boodschappen doen in het dorp.

In de keuken hebben de leerlingen verschillende gerechten gemaakt zoals, Griekse salade, Franse MonChou Taart, Engels sandwiches , Poolse pierogi ruskie (een deeggerecht met aardappels en witte kaas), Oostenrijkse kaiserschmarrn enz.

Nadat de keukenblokken netjes waren opgeruimd mochten de leerlingen genieten van hun zelfgemaakte Europese buffet.

Via deze weg willen wij graag de ouders bedanken die hebben meegeholpen tijdens het koken.

Voor ons als mentoren was het een geslaagde middag dankzij het enthousiasme van onze leerlingen.

Betty van Dijk
en
Kunal Ruitenburg
Mentoren B1b.

 

Cyprus Key Action 2 Erasmus plus Interactive course 

Van 7 t/m 10 juni zijn mevrouw Broerse, mevrouw Gruwel en mevrouw de Groot op cursus op het eiland Cyprus om te werken aan onze digitale vaardigheden. Er wordt regelmatig geklaagd dat het onderwijs op Wiringherlant veel op traditionele wijze wordt gegeven. Door het volgen van deze cursus samen met collega’s uit andere Europese landen zoals Roemenië, Duitsland, Zweden, Slovenië, Finland en Polen, kunnen we leren hoe we meer interactief en digitale hulpmiddelen inzetten bij het lesgeven. Het is de bedoeling dat we onze collega’s op school informeren en bijscholen over de software die wij deze week hebben leren gebruiken. 

Zo hebben we geleerd Google Drive te gebruiken, een stop motion animatie te maken en een Quizlet te creëren. Wat dat allemaal inhoudt zullen de leerlingen gaan ervaren. Naast het leren van nieuwe software hebben we ook kennis gemaakt met het eiland Cyprus. We hebben presentaties gekregen over de geschiedenis van het eiland, we hebben het historische museum bezocht en de bufferzone tussen het Griekse- en Turkse gedeelte van het eiland.

Hieronder zijn een paar foto’s om een impressie te krijgen van de activiteiten: 

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding 

 

 

 

 

 

 

Reacties zijn gesloten.